Een uitleganimatie maken, hoe gaat dat?

Een uitleganimatie laten maken of zelf doen? Deze overweging hangt, naast de benodigde inspiratie, wat mij betreft maar van één factor af, en dat is het aanwezige te besteden budget. Heb je weinig budget en wil je toch graag een uitleganimatie voor jouw bedrijf maken?

Op het internet zijn een aantal programma’s beschikbaar waarmee je je eigen animatie kunt maken. Vaak staat hier een geringe vergoeding tegenover. Denk hierbij wel aan simpele toepassingen waarbij de mogelijkheden beperkt zijn. Vaak is er geen audio en is de keuze tussen animatiebeelden beperkt. Daarnaast kun je erop rekenen dat je je eigen animatie in vergelijkbare vorm weer online tegen kan komen, doordat iedereen met dezelfde geanimeerde afbeeldingen en karakters werkt.


Toch maar overlaten aan de professionals?

Heb je wat meer te besteden, of wil je dat je investering van tijd en geld de moeite waard is? Dan raad ik je aan een animatie te laten maken door een professioneel bedrijf. Waarom? Omdat je jouw unieke boodschap, sfeer, usp’s, duidelijk en op een intrigerende manier overgebracht wilt hebben. Als je zelf aan de slag gaat loop je het risico dat het eindresultaat tegenvalt. Een animatie maken is immers een specialisme, wat je alleen met veel oefening echt onder de knie krijgt.

Ook is het belangrijk dat je potentiële klant meegenomen wordt in jouw verhaal, de sfeer proeft, enthousiast raakt, en de boodschap direct begrijpt.


Een uitleganimatie maken, hoe gaat dat?

Een uitleganimatie wordt volgens een uitgebreid stappenplan tot stand gebracht. Het is dus niet een kwestie van even wat stripfiguurtjes ontwerpen;-) Wanneer je 4 pagina’s nodig hebt om iets uit te leggen in tekst, of een half uur in een gesprek dan is een professionele en creatieve kijk wel nodig om datzelfde in een uitleganimatie van 1 tot 2 minuten te ontwerpen.

Stappen die belangrijk zijn:

 – Concept fase
In deze fase leg je vast welke stijl je wilt gebruiken. Past een meer speelse stijl bij jouw boodschap of juist meer een serieuze toon. Welke kleuren ga je gebruiken uit je huisstijl? En welke actie wil je dat de doelgroep uitvoert na het zien van de animatiefilm?

 – Storyboard/ script
Nadat het concept is neergezet ga je beginnen met het visualiseren hiervan. De eerste tekeningen worden gemaakt zodat je een goed beeld krijgt van hoe jouw animatie eruit komt te zien. Maar ook de stem van de voice-over en de muziek spelen hierbij een belangrijke rol.

 – Productie
In deze fase wordt de animatie tot leven gewekt. Getekende beelden komen tot leven en samen met de voice-over en de muziek wordt jouw animatie gecreëerd.

 – Online
Het is belangrijk om een strategie op te zetten voor een goede positionering van je nieuwe uitleg animatie. Natuurlijk wil je wel dat de juiste potentiële doelgroep jouw filmpje te zien krijgt!

Krijg vanaf nu interessante tips en whitepapers in je mail, schrijf je nu in!