Waaraan voldoet een goede bedrijfsfilm?

Een goede bedrijfsfilm? Bepaal je focus! Bedrijfsfilms zijn geen nieuw fenomeen. Al in de jaren ‘60 lieten bedrijven promofilms maken om hun organisatie te presenteren. Vaak waren dit ellenlange saaie promotiefilms waar je het publiek weinig plezier mee deed. Behalve de duur, was hier ook vaak de focus debet aan. De ins en outs van een heel bedrijf presenteren is niet relevant voor de meeste kijkers. Dit moet en kan gelukkig ook anders.

Met een moderne eigentijdse aanpak kun je van kijkers wel degelijk klanten maken. Hierbij is je focus een belangrijk aspect. Hoe? Dat vertellen we je in dit blog…

Bekijk een recente bedrijfsfilm met persoonlijke touch en korte duur:

Waaraan voldoet een goede bedrijfsfilm?

Een film waarin alles van je bedrijf aan bod komt is niet relevant voor iedere klant. Houdt rekening met het zoekgedrag van jouw potentiële klant met het uitzoeken van onderwerpen voor de film. Zij zoeken op een specifiek onderdeel of product dat je bedrijf kan bieden. Beantwoord deze vraag dan ook met een relevante film. Als iemand in Google zoekt op tennisballen, heeft diegene geen belang bij hockeysticks en in de eerste plaats ook niet eens bij tennisrackets of tennisschoenen. Om van een bezoeker een klant te maken is het essentieel om zo goed mogelijk te beantwoorden aan zijn behoefte. Bij een filmpje over hockeysticks, tennisrackets of –schoenen haakt deze bezoeker af en raak je dus een potentiële klant kwijt. Het beste is dus om een serie van kortere en meer specifieke films te maken die een onderdeel, dienst of product belichten. Zo vinden klanten wat ze zoeken, wat leidt tot meer conversie.

Ja haha, dat klinkt als een goedkope marketingtruc. Meer filmpjes betekent immers meer omzet voor de filmproducent?

Nee hoor, de kosten om meerdere korte corporate films te laten maken blijven per saldo ongeveer gelijk. We knippen als het ware de lange film op in hoofdstukken, terwijl de stijl van filmen en monteren wel eenduidig blijven. Dat betekent over het algemeen wat snellere, kortere films die beter behapbaar zijn en aansluiten bij het zoekgedrag van jouw doelgroep.

Bekijk hier één film van een 12-delige serie voor Dermaclinic:

Dus specifieker is beter?

Natuurlijk hangt de focus van je film af van het doel. Net als op je website, kun je ook met bedrijfsfilms meerdere niveaus aanbrengen. Op de homepagina zien we bijvoorbeeld een ander type film dan op een productpagina. Op je homepagina kun je het merkgevoel en de identiteit van je bedrijf presenteren, terwijl je op de diepere pagina’s specifiekere informatie aanbiedt.

Een goede bedrijfsfilm die alle onderdelen van je bedrijf belicht blijft dus in sommige situaties wel relevant.

Zodra de potentiële klant je site heeft gevonden door de inzet van gerichte films, kun je ze bijvoorbeeld kennis laten maken met het bedrijf. Dan biedt de film die gaat over je hele bedrijf wel uitkomst. Maak dan een kort overzicht met diensten en producten die je organisatie aanbiedt. Het geeft potentiële klanten vertrouwen om iets van je bedrijf te zien in een film. Een bedrijfsfilm kan dan ook bijdragen aan branding en brand awareness, juist omdat je audiovisueel bijna op een hoger niveau communiceert, en ook ongrijpbare elementen als ‘gevoel’ over kunt brengen.

Lees ook:

Explanimation… explanimiwattes?

Animatie, wat is dat? Steeds meer bedrijven zetten animatie in om hun diensten of producten te promoten. Animaties zijn korte filmpjes waarin je informatie deelt in tekst, beeld en geluid. Het verschil met normale videos is dat de beelden geanimeerd zijn, oftewel grafisch worden weergegeven. Dit kan zowel in 2D als in 3D. Als visueel middel kunnen animaties een grote impact hebben. Ze maken je boodschap in korte tijd en op een leuke manier duidelijk.

Lees verder →
Explanimation… explanimiwattes?

Serieel of stand alone?

Zoals ik eerder al aangaf is iemand die zoekt op ‘tennisballen’ waarschijnlijk niet op zoek naar een hockeystick en zelfs niet naar een tennisracket. Wat je wel heel mooi kunt doen, is om andere mogelijk relevante diensten of producten aan te bieden, nadat de kijker het filmpje over tennisballen heeft gezien. Je kunt dus filmpjes maken die op elkaar aansluiten, focus verbreden of juist verdiepen of van perspectief veranderen (dit vinden onze klanten van ons, maak kennis met onze medewerkers). Moderne bedrijfsfilms kortom zijn een verrijking voor je online identiteit.

Een combinatie van bedrijfsfilms met persoonlijke vlogs (videoblogs) van bijvoorbeeld je personeel, creëren een connectie met je kijker. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om bepaalde onderdelen van je bedrijf uit te lichten door middel van een uitleg animatie; een hele pakkende manier om bijvoorbeeld moeilijke processen beter inzichtelijk te maken.

Maak nu een afspraak voor meer informatie!

Direct afspraak maken